Telefon 70 11 47 11   Mandag til fredag kl. 9-17

Værd at vide / FAQ

 Riis Rejser er:

  • Grundlagt i 1898.
  • En seriøs udbyder af selskabsrejser med bus, fly/bus og flodskib
  • Velorganiserede rejser med rejseleder
  • Det rejseselskab i Danmark, der tilbyder det største påstigningsnet i forbindelse med busrejser
  • Glade rejsegæster hvor 94 ud af 100 gæster rejser med os igen og igen
  • Tilsluttet Rejsegarantifonden med Reg. Nr. 1466


Vores rejseledere formidler information og leder rejsen

En ansvarsbevidst og imødekommende rejseleder er afgørende for enhver god rejseoplevelse. Vi stræber efter at bemande vores rejser med dygtige rejseledere, der arbejder for at give dig den bedste rejseoplevelse. Fælles for alle vores rejseledere er, at de føler glæde ved at have med mennesker at gøre.

Vores rejseledere sørger for at:

  • lede rejsen i henhold til rejseplanen
  • løse praktiske problemer under rejsen
  • informere og orientere om praktiske forhold på rejsen
  • give grundlæggende, almindelig information om de seværdigheder der besøges
  • være en del af det gode fællesskab der kendetegner og er vigtig for vores rejser
  • hjælpe dig og formidle kontakt til f.eks. lægehjælp mm. i det omfang det kan lade sig gøre i forhold til rejsens øvrige afvikling

På mange af vores rejsemål er vi også i forbindelse med besøg ved seværdigheder ofte suppleret af lokale guider, der giver dyberegående information. Lad din rejseleder vide med det samme hvis du savner praktisk information eller mere uddybende information om f.eks. seværdigheder eller andre besøgssteder. På den måde får vi mulighed for at give den bedste information til alle rejsedeltagere.

Udvælgelse og uddannelse af rejseledere
Der er ca. 80 rejseledere tilknyttet Riis Rejser. Hvert år kommer nye til, ligesom der er naturlig afgang fra enkelte. Vore rejseledere har erfaring i at formidle, og de klædes på til jobbet som rejseleder bl.a. ved at deltage på aspirantrejser, så de alle har de bedste forudsætninger for at kunne optræde professionelt som rejseleder.


Chauffører med erfaring og venlig optræden

Hos Riis Rejser møder du udelukkende ansvarsbevidste, erfarne og præsentable chauffører, der under rejsen sørger for at alle forhold omkring bussens sikkerhed og vedligeholdelse er i orden. På nogle rejser fungerer chaufføren også som rejseleder, ofte suppleret af lokal guideassistance. Af hensyn til regler om køre- og hviletid for chauffører kan chaufføren på enkelte dage erstattes af lokale chauffører.

Riis Rejsers busser
Vi benytter firestjernede kvalitets turistbusser fortrinsvis af mærket SETRA. Denne busmodel er blandt markedets dyreste og bedste. SETRA er designet og udviklet i Tyskland.

Alle vores busser er udstyret med:

  • ekstra god benplads til hver deltager
  • sikkerhedssele ved hvert sæde
  • aircondition
  • fodstøtter
  • toilet
  • gode, komfortable sæder

Vores rejser køres udelukkende i røgfrie busser.
Se alle vores busrejser her.

NB! På flyrejser, hvor vi benytter udenlandske busser, kan standarden forventes lavere.

Fast plads i bussen - Reservér din ønskeplads
Inden afrejse foretager vi sædefordeling i tilmeldingsrækkefølge fra bussens forreste del og bagud. Hvis du ønsker en bestemt plads i bussen, har du mulighed for at købe den allerede ved tilmelding og sikre dig den på hele rejsen Bemærk at sædereservationen/den faste plads ikke gælder i eventuelle transferbusser. Placering af vinduessprosser / karme varierer fra bustype til bustype.
Læs mere her.


Hoteller

Riis Rejser benytter *** og **** hoteller. Det *** hotel er det almindelige turistklassehotel med gode værelser, bad/brus og toilet, tvm.m. Morgenmaden er oftest buffet med et varieret udvalg. Det **** hotel er det gode mellemklassehotel. Værelserne er større, udvalget på morgenbordet ligeså,og der er flere servicetilbud som standard.
Hvis hotellerne er placeret i byområde, kan der være gener fra trafik etc. Rejsedeltagere, der følges ad, kan ønske at få værelser ved siden af hinanden, men Riis Rejser kan ikke garantere at ønsket efterkommes af det enkelte hotel.
Husk altid at benytte safeboksen på værelset eller i receptionen til dine værdigenstande eller kontanter.

Mad & drikke
Under hver rejse beskriver vi, hvilke måltider der indgår i rejsens pris. Morgenmaden indgår altid, og oftest inkluderer vi også aftensmaden.
Morgenmaden er i kontinental form eller som buffet. Aften måltiderne består som regel af traditionel, almindelig, velsmagende mad. Enten som buffet eller som serveret middag.
Du må ikke forvente, at aftensmåltidet overstiger almindelig turistklasse, hvis du bor på et ***hotel. På samme måde kan der forventes et lidt bedre måltid, når du vælger et ****hotel.
Det er naturligvis ikke et krav, at du deltager i alle måltiderne. Du er altid velkommen til på egen hånd at opsøge andre spisesteder. Er du fødevareallergiker, noteres dette på forlangende i din rejsebestilling, men Riis Rejser kan ikke garantere at de forskellige hoteller efterlever at servere specialforplejning.
- Kvartpension inkluderer morgenmad.
- Halvpension inkluderer morgenmad og aftensmad.
- Helpension inkluderer morgenmad, frokost og aftensmad.

Det er vigtigt, at du under rejsen gør rejseleder eller chauffør opmærksom på, hvis forplejningen ikke svarer til det, vi har beskrevet i salgsmaterialet.


Frokostsandwich på udrejsedagen

På en lang række af vores rejser tilbyder vi en lækker og ”tyggevenlig” frokostsandwich med enten kylling og bacon eller skinke og ost. En nem og lækker frokostløsning.

Bestil din frokostsandwich sammen med bestilling af rejsen.

 


Selvhjulpen
- Fysisk store personer
Vores rejser er ikke egnede til gangbesværede eller rollatorbrugere. På vores lokale udflugter og på byrundtur til fods, tages der ikke specielle hensyn til gangbesværede rejsedeltagere.
Når du rejser med Riis Rejser, skal du være selvhjulpen, dvs. kunne bære din egen kuffert og lign.
Der er plads til i alt én rollator pr. rejse i bussens bagagerum. Medbringer du rollator, forlanger vi, at du også har en rejseledsager med dig, der kan hjælpe med kufferter, håndtering af rollator mm. Rejseleder og chauffør kan under rejsen give specielle anvisninger til rejsedeltagere, der vedr. soignering og adfærd er til gene for rejsens øvrige deltagere. NB! Er du en fysisk stor person, bør du forhøre dig om bredde på sæder inden afrejse.


Ri(i)s, ros og reklamationer under rejsen

Hvis du under rejsen oplever fejl eller mangler, f. eks. problemer med hotelværelse, problemer med maden, manglende information fra rejseleder eller lign., har du pligt til omgående at meddele dette til rejselederen eller chaufføren, så vi har mulighed for at rette fejlen øjeblikkeligt. Reklamationer løses bedst under rejsen i samarbejde med rejselederen eller chaufføren. Kan der ikke i tilstrækkeligt omfang rettes op på fejlen på rejsen, skal der sammen med rejseleder eller chauffør optages skriftlig reklamationsrapport. Er der ikke optaget skriftlig reklamationsrapport bortfalder retten til evt. økonomisk kompensation normalt.


Udflugter og rejselederassistance inklusiv. Din garanti for oplevelser

Vores rejser appellerer til oplevelser og samvær, og til hver rejse har vi knyttet nogle interessante og oplevelsesrige udflugter. På langt de fleste af vores rejser er udflugterne og rejselederassistance inkluderet i rejsens pris. Det er din garanti for, at alle udflugter gennemføres, og at du dermed får de bedste rejseoplevelser med dig hjem. Som oftest er entréerne på udflugterne ikke inkluderet. Samlet ca. pris på entréer opgives ved køb af rejsen, dette er beskrevet på ordrebekræftelsen under ”udgift til entreer”.

 

Flodkrydstogter - Det flydende hotel med god service og forplejning
Vores flodkrydstogter er voldsomt populære. Fælles for alle skibe er, at de har veludstyrede og komfortable kabiner med bl.a. aircondition. I skibets restaurant, på soldækket eller i loungen nyder man tilværelsen, mens skibet sejler forbi de skønne landskaber. Fra skibet arrangeres der næsten dagligt udflugter med vores bus.
Se alle vores flodkrydstogter her.

 

Flyrejser - Flyv til rejsemålet og start den velkendte rejse. Bussen venter på dig på rejsemålet
På flyrejser med Riis Rejser kommer du hurtigere frem til dit egentlige rejsemål. Flyene, vi benytter, er udelukkende fra gode og kendte selskaber. Husk ved tilmelding altid at opgive dit navn, som det står i dit pas. Sammen med bekræftelse af din rejse, modtager du en forklaring til regler om bagage/håndbagage.
Se alle vores flyrejser her.


Tilmeld dig Riis Rejsers nyhedsbrev

I rejseverdenen går tingene stærkt. Ofte får vi mulighed for at tilbyde flere pladser eller ekstra afgange på rejser, vi ikke kan nå at få med i vores trykte kataloger. Alt dette og meget mere kan du holde dig orienteret om ved at tilmelde dig vores elektroniske nyhedsbrev.


Vaccination

På langt de fleste af Riis Rejsers rejsemål kræves ikke vaccination. Er du i tvivl, skal du spørge egen læge.


Ofte stillede spørgsmål

Hvorfor er der tillæg for enkeltværelse?
Det er hotellerne, der fastsætter prisen på enkeltværelserne. De fleste hoteller har ikke deciderede enkeltværelser, og beregner et tillæg for en evt. tom seng på værelset.

Er langtidsparkering overvåget?
Der er mulighed for langtidsparkering ved en række af vores påstigningspladser. Langtids p-pladserne er som regel ikke overvåget.

Fast plads i bussen
Inden afrejse foretager vi sædefordeling i tilmeldingsrækkefølge fra bussens forreste del og bagud. Hvis du ønsker en bestemt plads i bussen, har du mulighed for at købe den allerede ved tilmelding og sikre dig den for hele rejsen.
Bemærk at sædereservationen/den faste plads ikke gælder i eventuelle transferbusser. Placering af vinduessprosser / karme varierer fra bustype til bustype.

Får jeg garanteret eget dobbeltsæde, hvis jeg rejser alene?
Hvis man rejser alene og gerne vil købe pladsen ved siden af, så man er sikker på at sidde alene på dobbeltsæde, kan man gøre dette. Den tomme plads koster 300 kr. pr. rejsedag.

Hvor møder jeg rejselederen på en flyrejse?
Rejselederen rejser oftest med fra Danmark fra enten København, Billund eller Aalborg. Således vil du møde rejselederen i afrejselufthavnen eller senest i lufthavnen på rejsemålet.

Hvornår kan jeg få oplyst flytider
Ofte kender vi flytiderne ca. 60 dage før afrejse og i rejsebeviset, som du får 10 – 7 dage før afrejse oplyses de præcise flytider.

Hvordan er vejret på mit rejsemål?
Vi henviser til www.mitrejsevejr.dk, hvor du kan taste en større by i nærheden af dit rejsemål ind og se middeltemperaturer for området.

Er der elevator på hotellerne?
Oftest er der elevator på hotellerne. Under hvert rejsemål på hjemmesiden henviser vi til hotellernes hjemmesider, hvor der findes specifikke oplysninger om hotellernes faciliteter.

Hvilken valuta har du brug for på udlandsrejsen?
Vi anbefaler at medbringe betalingskort som kan bruges i udlandet. På din ordrebekræftelse finder du information om hvilken valuta der skal bruges på din rejse og hvilke entréer der skal betales i kontanter.
I mange tilfælde er den bedste løsning at hæve den lokale valuta, når man kommer frem.
På det fleste rastepladser gennem Tyskland, betaler man ca. 1 euro for toiletbesøg. 

Kan der købes drikkevarer i bussen?
Der er mulighed for at købe kolde og varme drikke. Betales i kontanter til chaufføren. 

Hvilket strømstik bruges der, der hvor jeg skal rejse hen? 
I England, Skotland og Irland bruges en type G stik. Derfor er det altid en god ide at medbringe en rejse-adapter, når du rejser hertil. I de fleste andre lande i Europa, kan man bruge et strømstik med 2 ben. Vær derfor opmærksom på at medbringe et strømstik, der ikke er rundt og/eller har 3 ben

Koster det gebyr at bestille rejsen over telefonen?
Nej. Det koster ikke ekstra at bestille rejsen ved at ringe til os.

augean

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og modtag tips og nyheder fra vores rejseverden.

Grupperejser